Regulamin naboru pracowników na wolne stanowiska
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia nr 18/2020
Dyrektora Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych
REGULAMIN NABORU PRACOWNIKÓW NA WOLNE STANOWISKA
W CENTRALNYM MUZEUM JEŃCÓW WOJENNYCH
Rozdział I
Zasady ogólne
§ 1
- Cel Regulaminu: celem Regulaminu naboru pracowników na wolne stanowiska w Centralnym Muzeum Jeńców Wojennych, zwanego dalej Regulaminem, jest ustalenie zasad zatrudniania na podstawie umowy o pracę, na wolnych stanowiskach, w oparciu o otwarty i konkurencyjny nabór.
- Zakres Regulaminu: Regulamin reguluje zasady naboru pracowników na wolne stanowiska zatrudnianych na podstawie umowy o pracę, z wyłączeniem stanowisk:
- na które następuje przesunięcie pracownika zatrudnionego w Muzeum, posiadającego kwalifikacje wymagane na danym stanowisku,
- pracowników zatrudnianych w drodze awansu wewnętrznego,
- pomocniczych, obsługi oraz zatrudnianych sezonowo do obsługi ekspozycji (m.in. opiekun ekspozycji, pomoc muzealna, przewodnik, robotnik gospodarczy),
- pracowników zatrudnianych na czas określony na podstawie umów z urzędem pracy lub inną jednostką państwową w ramach programów na roboty publicznej, prace interwencyjne itp.
- pracowników zatrudnianych na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika Muzeum,
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Dyrektorze – rozumie się przez to Dyrektora Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych,
- Zastępcy Dyrektora – rozumie się przez to Zastępcę Dyrektora Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych,
- Muzeum – rozumie się przez to Centralne Muzeum Jeńców Wojennych,
- Komisji – rozumie się przez Komisję Rekrutacyjną powołaną zarządzeniem Dyrektora Muzeum.
Rozdział II
Podjęcie decyzji o rozpoczęciu procedury rekrutacyjnej na wolne stanowisko
§ 2
- Kierownicy komórek organizacyjnych w Muzeum zobowiązani są do stałego monitorowania potrzeb kadrowych i prognozowania mogących wyniknąć w niedalekiej przyszłości wakatów.
- Potrzeba obsadzenia nowego stanowiska pracy może powstać w szczególności w wyniku:
- potrzeb związanych z prawidłową realizacją działalności statutowej oraz właściwego gospodarowania mieniem i środkami finansowymi Muzeum,
- powstania nowego stanowiska pracy w związku z planowanymi zmianami w strukturze organizacyjnej Muzeum,
- powstania nowego stanowiska pracy, w związku ze zmianą przepisów nakładających na Muzeum nowe obowiązki,
- analizy zmian związanych z ruchem w ramach zasobów kadrowych (przejście na emeryturę, rentę, przeniesienie pracownika, awans wewnętrzny itp.),
- rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem dotychczas zatrudnionym na danym stanowisku.
- Decyzję o konieczności zatrudnienia pracownika podejmuje Dyrektor z własnej inicjatywy lub w oparciu o uzasadniony pisemny wniosek złożony przez Kierownika komórki organizacyjnej. W przypadku potrzeby zatrudnienia pracownika na stanowisku Kierownika komórki organizacyjnej lub też na stanowisku samodzielnym, pisemny wniosek sporządzany jest przez Kierownika Działu Administracyjno-Gospodarczego Muzeum. W sytuacji natomiast, gdy zatrudnienie dotyczyć ma stanowiska Kierownika Działu Administracyjno-Gospodarczego, pisemny wniosek sporządza Zastępca Dyrektora Muzeum.
- Przed podjęciem decyzji o wszczęciu procedury naboru zewnętrznego, Dyrektor, w ramach prowadzonej polityki kadrowej, dokonuje analizy możliwości przeprowadzenia naboru wewnętrznego spośród zatrudnionych w Muzeum pracowników, spełniających wymogi formalne.
- W przypadku podjęcia przez Dyrektora decyzji o konieczności wszczęcia procedury naboru zewnętrznego, Kierownik komórki organizacyjnej, Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego lub Zastępca Dyrektora Muzeum zobligowany jest do przedłożenia do akceptacji przez Dyrektora projektu opisu stanowiska pracy. Wzór formularza opisu stanowiska stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
- Opis stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 5, zawiera:
- dokładne określenie celów i zadań wykonywanych na danym stanowisku pracy oraz wynikających z tego tytułu obowiązków nałożonych na pracownika zajmującego to stanowisko,
- określenie szczegółowych wymagań w zakresie kwalifikacji, umiejętności i predyspozycji wobec osób, które je zajmują,
- określenie uprawnień służących do wykonywania zadań,
- inne wyznaczniki określające indywidualny charakter danego stanowiska pracy.
- Akceptacja projektu opisu stanowiska pracy oraz zgoda Dyrektora powodują rozpoczęcie procedury naboru kandydatów na wolne stanowisko.
Rozdział III
Etapy naboru
§ 3
Nabór obejmuje:
- Powołanie Komisji Rekrutacyjnej.
- Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko.
- Składanie dokumentów aplikacyjnych.
- Selekcja końcowa kandydatów, która może być przeprowadzana na podstawie:
- testu kwalifikacyjnego i/lub
- rozmowy kwalifikacyjnej,
- Wyłonienie kandydatów,
- Sporządzenie protokołu z przeprowadzonego naboru na dane stanowisko.
- Podjęcie decyzji o zatrudnieniu lub unieważnieniu naboru.
- Ogłoszenie wyników naboru.
Rozdział IV
Powołanie Komisji Rekrutacyjnej
§ 4
- Procedurę naboru prowadzi Komisja, powoływana każdorazowo przez Dyrektora, w składzie:
- Dyrektor lub Z-ca Dyrektora lub inna upoważniona przez Dyrektora osoba – Przewodniczący Komisji,
- Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego względnie inna upoważniona przez Dyrektora osoba – Sekretarz Komisji,
- Kierownik działu właściwy merytorycznie ze względu na stanowisko, do którego przeprowadza się nabór, względnie inna upoważniona przez Dyrektora osoba.
- Dyrektor, jeżeli uzna to za uzasadnione, może uzupełnić skład Komisji o dodatkową osobę posiadającą niezbędne kwalifikacje, wiedzę lub doświadczenie, które mogą być przydatne podczas prowadzenia naboru.
- Komisja pracuje w składzie co najmniej 3-osobowym.
- W Komisji nie może brać udziału osoba, która jest małżonkiem, krewnym, powinowatym do drugiego stopnia włącznie osoby, której dotyczy nabór, albo pozostaje z nią w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tej osoby.
- Komisja działa do czasu zakończenia procedury naboru na wolne stanowisko pracy.
Rozdział V
Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko
§ 5
- Ogłoszenie o wolnym stanowisku umieszcza się na stronie internetowej Muzeum, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w siedzibie Muzeum.
- Możliwe jest umieszczenie ogłoszeń dodatkowo w innych miejscach, np. w prasie regionalnej, portalach internetowych, biurach pośrednictwa pracy, itp.
- Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko zawiera:
- nazwę i adres Muzeum,
- określenie stanowiska,
- określenie wymagań związanych ze stanowiskiem zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,
- wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku,
- wskazanie wymaganych dokumentów,
- określenie terminu, miejsca i formy składania dokumentów.
- Projekt ogłoszenia o naborze do zatwierdzenia przez Dyrektora przygotowuje Dział Administracyjno-Gospodarczy wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu.
- Ogłoszenie winno się znajdować w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń, co najmniej 7 dni kalendarzowych od jego opublikowania.
Rozdział VI
Przyjmowanie dokumentów aplikacyjnych
§ 6
- Po ogłoszeniu umieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń następuje przyjmowanie dokumentów aplikacyjnych od kandydatów zainteresowanych pracą na wolnym stanowisku.
- Na dokumenty aplikacyjne składają się:
- list motywacyjny oraz CV z uwzględnieniem dokładnego przebiegu pracy zawodowej,
- kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie,
- formularz dla osoby ubiegającej się o stanowisko związane z kontaktem z dziećmi (jeśli jest wymagane),
- kserokopie świadectw pracy lub oświadczenie kandydata w przypadku trwającego stosunku pracy, potwierdzające wymagane doświadczenie,
- kserokopie dyplomów potwierdzających wykształcenie,
- kserokopie zaświadczeń o ukończonych kursach, szkoleniach,
- referencje,
- inne dokumenty świadczące o posiadanych kwalifikacjach i umiejętnościach,
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, zawartych w dokumentach składanych w związku z naborem dla potrzeb niezbędnych dla realizacji procesu rekrutacji,
- Dokumenty aplikacyjne składane przez osoby ubiegające się o zatrudnienie mogą być przyjmowane tylko po umieszczeniu ogłoszenia o zorganizowanym naborze na wolne stanowisko.
- Nie ma możliwości przyjmowania dokumentów aplikacyjnych poza ogłoszeniem.
- Oferty pracy można składać:
- w formie papierowej, osobiście w siedzibie Muzeum lub przesłać na adres Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych, ul. Minorytów 3, 45-017 Opole;
- w formie elektronicznej, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub pocztą elektroniczną na adres
- Oferta pracy nadana w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze, uznawana jest za ofertę złożoną w terminie.
- W przypadku składania oferty za pośrednictwem ePUAP-u, dokumenty winny być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu wydanego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- W przypadku składania oferty za pomocą poczty elektronicznej, wymagane w ogłoszeniu oświadczenia powinny być podpisane własnoręcznie przez kandydata i przesłane w formie skanów.
Kandydat dopuszczony do udziału w naborze jest zobowiązany dostarczyć oryginały własnoręcznie podpisanych oświadczeń w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Nie należy stosować w nazwach plików załączanych do wiadomości e-mail znaków, które mogą skutkować zablokowaniem załącznika. - Dokumenty aplikacyjne złożone po terminie nie są rozpatrywane. Tryb postępowania z tymi ofertami, określa § 12.
Rozdział VII
Wstępna selekcja kandydatów – analiza dokumentów aplikacyjnych
§ 7
- Analizy dokumentów dokonuje Komisja.
- Analiza dokumentów polega na zapoznaniu się przez Komisję z aplikacjami nadesłanymi przez kandydatów.
- Celem określonych w ogłoszeniu o naborze analizy dokumentów jest porównanie danych zawartych w aplikacji z wymaganiami formalnymi określonymi w ogłoszeniu.
- Wynikiem analizy dokumentów jest wstępne określenie spełnienia wymogów formalnych.
§ 8
- Po upływie terminu do złożenia dokumentów, określonego w ogłoszeniu o naborze i wstępnej selekcji, następuje sporządzenie listy kandydatów, którzy złożyli aplikacje zgodnie z wymogami ogłoszenia i przeszli do kolejnego etapu naboru.
- Po przeprowadzeniu wstępnej selekcji, Dyrektor, uwzględniając liczbę kandydatów spełniających wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze, podejmuje decyzję o sposobie przeprowadzenia selekcji końcowej zmierzającej do wyboru kandydata
- O terminie przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej i/lub testu, kandydaci, którzy spełniają wymagania formalne, powiadamiani są telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej, nie później niż 3 dni przed planowaną datą rozmowy.
Rozdział VIII
Selekcja końcowa kandydatów
§ 9
- Na selekcję końcową może się składać rozmowa kwalifikacyjna.
- Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z kandydatem i weryfikacja informacji zawartych w aplikacji oraz możliwość oceny:
- wiedzy niezbędne do wykonywania określonej pracy,
- predyspozycji i umiejętności kandydata gwarantujących prawidłowe wykonywanie powierzonych obowiązków,
- posiadanej wiedzy na temat Muzeum, w którym ubiega się o stanowisko,
- obowiązków i zakresu odpowiedzialności na stanowiskach poprzednio zajmowanych przez kandydata,
- celów zawodowych kandydata.
- Ocena kandydatów prowadzona jest metodą punktową w skali od 1–10 po zakończonych rozmowach kwalifikacyjnych. Z przebiegu rozmowy sporządza się notatkę służbową, którą parafują członkowie Komisji.
§ 10
- Po przeprowadzeniu konkursu Komisja ustala wynik konkursu, plasując kandydatów wg największej sumarycznej ilości punktów i sporządza protokół z przeprowadzonego naboru. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
- Ostateczną decyzję dotyczącą wyboru kandydata do zatrudnienia podejmuje Dyrektor Muzeum, spośród nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów wyłonionych przez Komisję.
- W przypadku:
- braku chętnych do złożenia aplikacji w związku z ogłoszonym naborem,
- niespełnieniu przez żadnego z kandydatów warunków formalnych,
- niespełnieniu w sposób wystarczający niezbędnych gwarantujących prawidłowe wykonywanie obowiązków na stanowisku, którego dotyczył nabór, nabór pozostaje nierozstrzygnięty, a Dyrektor podejmuje decyzję o sposobie naboru na stanowisko.
- Kandydat zatwierdzony do przyjęcia na stanowisko objęte naborem, jest niezwłocznie zawiadamiany telefonicznie, pocztą elektroniczną lub listem poleconym.
- Pozostali kandydaci uczestniczący w drugim etapie otrzymują powiadomienie o nieprzyjęciu na stanowisko objęte naborem telefonicznie, pocztą elektroniczną lub listem poleconym.
Rozdział IX
Ogłoszenie wyników naboru
§ 11
- Niezwłocznie po przeprowadzonym naborze informacja o jego wynikach umieszczana jest na tablicy informacyjnej w siedzibie Muzeum oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
- nazwę i adres jednostki,
- określenie stanowiska,
- imię i nazwisko wybranego kandydata,
- Wzór ogłoszenia wyników naboru stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu.
- Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru nie powstał lub ustał w ciągu 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowisku kolejnej osoby spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru. Przepisy ust. 1, 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 12
- Dokumenty aplikacyjny kandydata, który zostanie wyłoniony w procesie rekrutacji, zostaną dołączone do jego akt osobowych.
- Oferty niewykorzystane lub złożone po terminie stanowią akta sprawy i podlegają przechowywaniu przez okres wynikający z Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt (5 lat).
- Dokumenty z przebiegu postępowania przechowuje Dział Administracyjno-Gospodarczy.
- Szczegółowe zasady naboru są udostępnione wszystkim uczestnikom naboru na stronie BIP w zakładce „Ogłoszenia”.
§ 13
Muzeum zastrzega sobie prawo unieważnienia naboru w każdym czasie bez podania przyczyny.